6.12.12

Coretan Seorang Isteri


Hampir genap 2 minggu aku berstatuskan isteri orang. Jiwa makin tenang. Da tade nak bukak buku 'hijau utem' untuk kire bajet bulanan. Hehee. Semuanya dah selesai. Alhamdulillah. Dah tade hutang. Tapi betul betul terhutang budi pada family yg banyak tolong sepanjang proses hidup menuju ke alam rumahtangga ni. Syukur ade family yang tak lokek bantu aku. Nak kawen bukan senang. Sakit. Kalau takde yang bantu, fengsan lah aku sambil......berbuih buih mulut T_____T

Seronok sangat dah kawen ni. Memang penat sikit. Nak uruskan keperluan suami. Memang rare sangat dari kehidupan biase aku. Sebab aku tak pernah uruskan sesiapa pon sebelum ni. Diri aku pon aku selalu lupe nak uruskan. Hahaha. Sekarang ni semua dah berubah. Semua. Automatik kite sendiri tawu tanggungjawab kite dan tak payah suruh memang kite akan settlekan semua urusan berkaitan suami dan diri sendiri.

Ade sesuatu yang dah berubah. Cara pemikiran aku. Kot. Aku boleh kawal marah. Boleh senang maafkan. Boleh ignore rase sakit hati. Semua benda yang aku tak boleh sekarang aku da boleh. Alhamdulillah jugak lah. Tah kekuatan dan kesabaran tu muncul dari mane tah. Aku jadi sejuk. Mudah sejuk. Kalau nak bandingkan perangai aku sebelum kawen. Mudah merajuk, marah, garang, mendesak, kerap moody, malas dan banyak lah yg negatif. Huhuhu. Banyak nau pulak rasenye sifat negatip *malu kejap* huhuhu.

Takpe, yang penting ade transformasi kan. Ade usaha. Insha Allah. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pulek suami istri. Hikhik~

Syurga isteri apabila taat pada suaminya. Insha Allah.

2 comments:

kartini marzuki said...

Tahniah...

so, bila dah kawen semuanya yang tak elok, contoh pemarah or perajuk boleh jadi tak pemarah, tak merajuk eh.. ni yang nak cepat kawen ni.hehe..

Anyway, congratulation, again.. !

berry said...

hehehe. itulah pasal. bile dah jadi isteri ni dah maleh nak merajuk. kalau geram sgt pon redha je lah. heee ;D